Bokningsvillkor

BOKNINGSVILLKOR & DET FINSTILTA

Valuta

• Alla priser hos Edens Garden AB är i svenska kronor (KR / SEK), vi tar inte emot andra valutor. • Vi tar emot kortbetalningar med bl.a Visa, Mastercard eller Maestro. • Vi ta emot Swish betalningar. • Vi ta inte emot kontanter.

Boende

• Personer under 21 år kan inte boka eller bo på Edens Garden utan målsmans underskrift. • 25% av totalsumman betalas direkt online via vårt bokningssystem. Resterande del betalas 2 veckor före ankomstdag via en betalningslänk du få av oss via e-post. • Detta ingår i hyran: Elektricitet & värme, vatten, biologisk tvål, köks- toapapper (start), kökslinnen, toa-gästhanddukar, toa-, och badmattor. Stereo med radio & CD, tv med DVD-spelare, köksutrustning, tillgång till trädgården, trädgårdsmöbler, grill med grillverktyg (ingår ej grillkol/bricketter/ved). Broschyrer, kartor och turistinformation. • Sängkläder och handdukar ingår ej. Du kan hyra lakan/handdukpaket via vårt bokningssystem. Paketet tillhandahålls för din vistelse med ett maximum för en hel vecka vistelse. Användning av sängkläder är obligatorisk. Du få ta med eget sängkläder. Madrass storlek 200x90x30cm, täckes storlek 150x210cm, kudd storlek 50x60cm. Användningen av sängkläder är obligatorisk. OBS! Användning av sovsäckar är inte tillåtet på våra sängar!

• Boendets användning och inredning, tillhörande material och accessoarer får brukas enligt avtalat arrangemang. • Är hyrestagaren privatperson, får det även brukas av person som tillhör dennes familj under förutsättning att hyrestagaren samtyckt. • Hyrestagaren får inte hyra ut boendet till någon annan. • Hyrestagaren ansvarar för att boendet vårdas väl och ska se till att det bibehålls i befintligt skick. Uthyraren har rätt att besiktiga boendet oanmält under hyrestiden om han har skälig anledning att antaga att äganderätten sätts i fara eller att betydande risk för nedsmutsning/skador/värdeminskning föreligger. • Vid bokningar av boende ingår en återbetalningsbar skadeavgift på KR1,500 (The Farm) / KR1,000 (The Old Cottage) vilket vi återbetalas inom 14 dagar efter utcheckningen om ingen nedsmutsning/skador/värdeminskning av boendet förekommer. Vid bokning av företag/grupper/event kan ett ytterliga skadeavgift på KR1,500 SEK förekomma.

• Hyresobjekt/boende måste lämnas städat enligt våra städningsföreskrifter. Du kan köpa slutstädningen online med 25% rabatt av ordinarie priset, alltså för KR840 The Old Cottage / KR1,650 The Farm. Om du köper slutstädningen på plats betalar ordinarie pris, alltså KR1,050 The Old Cottage / KR2,200 The Farm. • Vid ankomst får en checklista ordningsregler och tydliga punkter om vad och hur det ska städas. Vid utcheckning kontrollerar vi boendet tillsammans med hyrestagaren enligt checklistan. • Återbäring av skadeavgiften sker efter godkänd kontroll/slutstädning. Återbäringen sker alltid via banköverföring inom 14 dager efter utcheckningen. • Hyresvärden anlitar en städfirma/hantverkare om hyresobjektet är nedsmutsat/skadat. Kostnader kommer att faktureras till hyresgästen. Om nedsmutsing/skador förekommer, kommer det att dokumenteras i bild och skrift, även ev polisanmällan kommer att ske.

• Uthyraren har rätt att omedelbart häva vistelsen om boendet utsätts för onormalt slitage-, fylleri-, förekomst av droger-, olagliga handlingar-, eller eljest vanvårdas så att betydande risk för skador-, nedsmutsning-, och/eller värdeminskning föreligger. • Incheckning från kl. 15.00 och utcheckning senast kl. 11.00. Övriga tider är möjligt, men sker alltid i samspråk med uthyraren. • OBS! Boendet är ingen festlokal! • Högt ljud/musik ej tillåtet efter kl 22:00. Edens Garden AB jobbar ju inom ramen för Eko-turism. • Rökning inomhus är absolut förbjuden. Fimpar utomhus endast i angivna askkoppar. • Skor inomhus är ej tillåtet, använd gärna våra tofflor. • Husdjur enbart tillåtet efter överenskommelse med uthyrare, extra kostnader kan förekomma.

Preliminära bokningar

Att göra preliminära bokningar är inte möjligt. Dock kan du avboka din bokning utan avgift inom 7 dagar från bokningstillfället. Därefter gäller avbokningskostnader enligt våra avbokningsvillkor du kan läsa nedan, och som du får via mail vid bokningstillfället.

Avbokning

Avbokning sker alltid via e-post. Du som kund är själv ansvarig för att hantera avbokningen. Om avbokning önskas inom 7 dagar efter bokningstillfället kontakta Edens genast via e-post. Vid avbokning utanför denna tidsram, gäller nedanstående regler oavsett om betalning är genomförd eller inte. • Avbokning kan ske utan kostnad inom 7 dagar från bokningstillfället. • Vid avbokning 8 dagar från bokningstillfället och 55 dagar före ankomst debiteras med 10% av hyressumman • Vid avbokning 8 veckor för ankomstdag debiteras 25% av hyressumman • Vid avbokning 6 veckor för ankomstdag debiteras 50% av hyressumman • Vid avbokning 4 veckor för ankomstdag debiteras 75% av hyressumman • Vid avbokning 2 veckor för ankomstdag debiteras hela hyressumman • Avbokning som sker inom 7 dagar innan ankomstdag är inte möjligt.

Ändra din bokning/uppgradera

• I händelse av en förändring debiterar vi KR250 i administrationsavgift, denna läggs till i din ursprungliga faktura. • Om vi av någon anledning bestämmer oss för att uppgradera ditt boende kommer vi inte att debitera ett högre pris eller extra avgifter. Men om vistelsen blir förlängd i det uppgraderade boendet kommer vi att debitera ordinarie pris för den extra tiden i det uppgraderade boendet.

Avbokning på grund av sjukdom/oförutsedda händelser

På grund av oförutsedda händelser är det möjligt att avboka upp till 75% av det totala beloppet. Nedan är en lista på händelser vi godkänner: • Dödsfall, akut sjukdom eller olycksfall av allvarlig art som drabbat dig själv, din medresenär, maka/make, sambo, dina eller din partners föräldrar, barn eller syskon. • Oväntad eller allvarlig händelse utanför din kontroll, till exempel omfattande eldsvåda eller översvämning i din bostad. Du behöver styrka anledningen med intyg från läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Ett läkarintyg ska visa diagnos, datum för första läkarbesöket och anledning till varför du är förhindrad att resa. Intyget ska utfärdas innan ankomstdatum. För att du ska få bokningen återbetalad måste orsaken till avbokning vara akut, oförutsett, oväntad och av sådan art att den hindrar dig från att genomföra din resa till Edens Garden. Det betyder att om du till exempel inte har de resehandlingar som krävs för resan, så kommer det inte att betraktas som ett giltigt skäl till återbetalning.

Villkor uthyrt material/aktiviteter

• Hyrda objekt får endast användas i området där uthyrare hänvisas till. Är hyrestagaren privatperson får objektet även brukas av personer som tillhör dennes familj under förutsättning att hyrestagaren samtycker. Hyrestagaren får inte hyra ut objektet till någon annan. • Hyrestagaren ansvarar för att objektet vårdas väl och ska se till att det bibehålls i befintligt skick. • Hyrestagaren ansvarar gentemot uthyraren för förlust av eller skada på objektet och accessoarerna under hyrestiden. Hyrestagarens ansvar bortfaller om denne redogör för sannolika skäl att hen inte har varit vårdslös. För den betalningsskyldighet som kan drabba uthyraren i hens egenskap av objektets ägare svarar hyrestagaren gentemot uthyraren, det kan exempelvis bero på överträdelse av allemansrättens bestämmelser. • Hyrestagaren har ansvaret att återlämna objektet i samma skick som vid uthyrningstillfället. Uthyraren har rätt att behålla, även fakturera, en depositionsavgift i de fall där objekten ej återlämnats i tid eller om objektet skadats på otillbörligt sätt och skadan skett genom försumlighet. Beror det försenade återlämnandet på oförutsedda händelser, som hyrestagaren inte kan ta i beräkning vid avtalets ingående, har uthyraren inte rätt till någon sådan ersättning. • Uthyrningen av objektet sker alltid inklusive säkerhetsutrustning. Använd alltid denna utrustning för din egen skull! För barn upp till 16 år är det obligatoriskt att använda tillhörande säkerhetsutrustning.

Villkor avbokning av material / aktiviteter / guidningar

• Vädret är en viktig faktor med friluftsaktiviteter, samt är vädret ofta en osäker faktor. Därför hanterar vi denna avbokningsregler: • Avbokning/ombokning kan ske utan kostnad fram till 72 timmar av hyres-, aktivitets-, guidningsdagen. Därefter gäller endast ombokning oavsett betalningen är utförd; • Avbokningen/ombokningen gör du alltid via e-post eller med SMS-meddelande och sedan kontaktar vi dig snarast; • Du som kund är själv ansvarig för att hantera avbokningen/ombokningen. Vi eftersträvar att informera dig om avbokning/ombokning blir aktuellt pga väderförhållande; • Avbokning inom 12 timmar före uthyrnings/aktivitetets/guidnings tidspunkten är inte möjligt och sker ingen återbetalning / utför betalningen enligt våra priser. • Om önskas, kan vi hjälpa till dig vid ombokningen om betalningen är redan utförd. • Edens Garden AB förbehåller rätten att ändra tider, priser, betalning, boknings- eller rabattvillkor. Priserna för kommande årstider är alltid preliminära och kan ändras.