Bokningsvillkor

BOKNINGSVILLKOR & DET FINSTILTA

Valuta

• Alla priser hos Edens Garden AB är i svenska kronor (KR / SEK), vi tar inte emot andra valutor. • Vi tar emot kortbetalningar med bl.a Visa, Mastercard eller Maestro. • Vi ta emot Swish betalningar. Vår Swishnummer: 123 688 62 87 • Vi ta inte emot kontanter.

Boende

• Personer under 21 år kan inte boka eller bo på Edens Garden utan målsmans underskrift. • 25% av totalsumman betalas direkt online via vårt bokningssystem. Resterande del betalas 2 veckor före ankomstdag via en betalningslänk du få av oss via e-post. • Detta ingår i hyran: Elektricitet & värme, vatten, biologisk tvål, handsprit, köks- toapapper (start), kökslinnen, toa-gästhanddukar, toa-, och badmattor. Stereo med radio & CD, tv med DVD-spelare, köksutrustning, tillgång till trädgården, trädgårdsmöbler, grill med grillverktyg (ingår ej grillkol/briketter/ved). Broschyrer, kartor och turistinformation. • OBS! Användning av sänglinnen är obligatoriskt av hygienskäl! Användning av sovsäckar är inte tillåtet på våra sängar! • Sänglinnen och handdukar ingår ej i priset. Du kan kan ta med egna eller hyra sänglinnen/handdukpaket hos oss (boka som tillägg i vårt bokningssystem eller hyr direkt på plats). Paketet med sänglinnen och handdukar tillhandahålls för din vistelse med ett maximum för en hel veckas vistelse. Madrass storlek 200x90x30cm, täckes storlek 150x210cm, kudd storlek 50x60cm.

• Boendets användning och inredning, tillhörande material och accessoarer får brukas enligt avtalat arrangemang. • Är hyrestagaren privatperson, får det även brukas av person som tillhör dennes familj under förutsättning att hyrestagaren samtyckt. • Hyrestagaren får inte hyra ut boendet till någon annan. • Hyrestagaren ansvarar för att boendet vårdas väl och ska se till att det bibehålls i befintligt skick. Uthyraren har rätt att besiktiga boendet oanmält under hyrestiden om han har skälig anledning att antaga att äganderätten sätts i fara eller att betydande risk för nedsmutsning/skador/värdeminskning föreligger. • Vid bokningar av boende ingår automatiskt en återbetalningsbar skadeavgift på 1500 SEK (The Farm) / 1000 SEK (The Old Cottage) vilket vi återbetalas inom 14 dagar efter utcheckningen om ingen nedsmutsning/skador/värdeminskning av boendet förekommer. Vid bokning av företag/arbetare/grupper/event gäller 3500 SEK på skadeavgiften.

• Hyresobjekt/boende måste lämnas städat enligt våra städningsföreskrifter. Du kan köpa slutstädningen online med 25% rabatt av ordinarie priset, alltså för 840 SEK The Old Cottage eller 1650 SEK The Farm. Om du köper slutstädningen på plats betalar du ordinarie priset, alltså 1050 SEK för The Old Cottage eller 2200 SEK för The Farm. • Vid ankomst får du en checklista med ordningsregler och tydliga hänvisningar av oss om vad och hur det ska städas. Vid utcheckning kontrollerar vi boendet tillsammans med hyrestagaren enligt checklistan. • Återbäring av skadeavgiften sker efter godkänd kontroll/slutstädning. Återbäringen sker alltid via banköverföring inom 14 dager efter utcheckningen. • Hyresvärden anlitar en städfirma/hantverkare om hyresobjektet är nedsmutsat/skadat. Kostnader kommer att faktureras till hyresgästen. Om nedsmutsing/skador förekommer, kommer det att dokumenteras i bild och skrift, även ev polisanmällan kommer att ske.

• Uthyraren har rätt att omedelbart häva vistelsen om boendet utsätts för onormalt slitage-, fylleri-, förekomst av droger-, olagliga handlingar-, eller eljest vanvårdas så att betydande risk för skador-, nedsmutsning-, och/eller värdeminskning föreligger. • Incheckning från kl. 15.00 och utcheckning senast kl. 11.00. Övriga tider är möjligt, men sker alltid i samspråk med uthyraren. • OBS! Boendet är ingen festlokal! • Högt ljud/musik ej tillåtet efter kl 22:00. Edens Garden AB jobbar ju inom ramen för Eko-turism. • Rökning inomhus är absolut förbjuden. Fimpar utomhus endast i angivna askkoppar. • Skor inomhus är ej tillåtet, använd gärna våra tofflor. • Husdjur enbart tillåtet efter överenskommelse med uthyrare, extra kostnader/deposition kan förekomma. Husdjur får inte lämnas utan uppsikt i boendet i mer än 3 timmar.

Preliminära bokningar

En bokning är bindande. Dock kan du avboka din bokning utan kostnader inom 7 dagar från bokningstillfället. Därefter gäller avbokningskostnader enligt våra avbokningsvillkor du kan läsa nedan, och som du får via mail vid bokningstillfället.

Avbokning

Avbokning sker alltid via e-post. Du som kund är själv ansvarig för att hantera avbokningen. Om avbokning önskas inom 7 dagar efter bokningstillfället kontakta Edens Garden AB genast via e-post. Vid avbokning utanför denna tidsram, gäller nedanstående regler oavsett om betalning är genomförd eller inte. • Avbokning kan ske utan kostnad inom 7 dagar från bokningstillfället. • Vid avbokning 8 dagar från bokningstillfället och 55 dagar före ankomst debiteras med 10% av hyressumman • Vid avbokning 8 veckor före ankomstdagen debiteras 25% av hyressumman • Vid avbokning 6 veckor före ankomstdagen debiteras 50% av hyressumman • Vid avbokning 4 veckor före ankomstdagen debiteras 75% av hyressumman • Vid avbokning 2 veckor före ankomstdagen debiteras hela hyressumman • Avbokning som sker inom 7 dagar innan ankomstdagen är inte möjligt.

Ändra din bokning/uppgradera

• I händelse av en förändring debiterar vi 250 SEK i administrationsavgift, denna läggs till i din ursprungliga faktura. • Om vi av någon anledning bestämmer oss för att uppgradera ditt boende kommer vi inte att debitera ett högre pris eller extra avgifter. Men om vistelsen blir förlängd i det uppgraderade boendet kommer vi att debitera ordinarie pris för den extra tiden i det uppgraderade boendet.

Avbokning på grund av akut sjukdom/oförutsedda händelser/force majeure*:

Du och dina medresenärer bör ta reda på vad ni har för avbeställningsskydd hos ert eget försäkringsbolag. Kontrollera med ditt eget försäkringsbolag om du har möjlighet att kräva ersättning i situationer som akut sjukdom, epidemier, pandemier, smittor, force majeure*, strejker, krig och andra oförutsedda händelser. För att du ska kunna få ersättning från din försäkring måste försäkringen finnas tillgänglig innan din resa och försäkringen är fullt betald. Ett avbeställningsskydd kan omfatta din hemförsäkring, reseersättning för din hemförsäkring eller när du betalat online med ditt betalkort. Observera att om du har bokat via en tredjepartsorganisation och inte direkt via vår hemsida kan det finnas ytterligare villkor relaterade till din bokning. *Definition Force Majeure: Force majeure innebär ovanliga, oförutsägbara och oundvikliga händelser som ligger utanför arrangörens kontroll och som hindrar avtalet från att uppfyllas. Omständigheter som arrangören inte inom rimliga medel kunnat förutse och därför inte kunnat undvika eller övervinna. Inklusive, men inte begränsat till, krig, hot om krig, upplopp, civil underordnad eller strejk, myndighetsåtgärd, terrordåd, natur- eller industrikatastrof, brand, svåra väderförhållanden, översvämning, stängda flygplatser, tekniska frågor, underhållsfrågor eller oförutsedda ändringar gjorda av flygbolag, såsom tidtabellsändringar, avbrott i IT-infrastruktur (inklusive men inte begränsat till vår webbplats). Under dessa förhållanden är arrangören fri från ansvar eller andra följder.

Villkor uthyrt material/aktiviteter

• Hyrda objekt får endast användas i området där uthyrare hänvisas till. Är hyrestagaren privatperson får objektet även brukas av personer som tillhör dennes familj under förutsättning att hyrestagaren samtycker. Hyrestagaren får inte hyra ut objektet till någon annan. • Hyrestagaren ansvarar för att objektet vårdas väl och ska se till att det bibehålls i befintligt skick. • Hyrestagaren ansvarar gentemot uthyraren för förlust av eller skada på objektet och accessoarerna under hyrestiden. Hyrestagarens ansvar bortfaller om denne redogör för sannolika skäl att hen inte har varit vårdslös. För den betalningsskyldighet som kan drabba uthyraren i hens egenskap av objektets ägare svarar hyrestagaren gentemot uthyraren, det kan exempelvis bero på överträdelse av allemansrättens bestämmelser. • Hyrestagaren har ansvaret att återlämna objektet i samma skick som vid uthyrningstillfället. Uthyraren har rätt att behålla, även fakturera, en depositionsavgift i de fall där objekten ej återlämnats i tid eller om objektet skadats på otillbörligt sätt och skadan skett genom försumlighet. Beror det försenade återlämnandet på oförutsedda händelser, som hyrestagaren inte kan ta i beräkning vid avtalets ingående, har uthyraren inte rätt till någon sådan ersättning. • Uthyrningen av objektet sker alltid inklusive säkerhetsutrustning. Använd alltid denna utrustning för din egen skull! För barn upp till 16 år är det obligatoriskt att använda tillhörande säkerhetsutrustning.

Villkor avbokning av material / aktiviteter / guidningar

• Vädret är en viktig faktor med friluftsaktiviteter, samt är vädret ofta en osäker faktor. Därför hanterar vi denna avbokningsregler: • Avbokning/ombokning kan ske utan kostnad fram till 72 timmar av hyres-, aktivitets-, guidningsdagen. Därefter gäller endast ombokning oavsett betalningen är utförd; • Avbokningen/ombokningen gör du alltid via e-post eller med SMS-meddelande och sedan kontaktar vi dig snarast; • Du som kund är själv ansvarig för att hantera avbokningen/ombokningen. Vi eftersträvar att informera dig om avbokning/ombokning blir aktuellt pga väderförhållande; • Avbokning inom 12 timmar före uthyrnings/aktivitetets/guidnings tidspunkten är inte möjligt och sker ingen återbetalning / utför betalningen enligt våra priser. • Om önskas, kan vi hjälpa till dig vid ombokningen om betalningen är redan utförd. • Edens Garden AB förbehåller rätten att ändra tider, priser, betalning, boknings- eller rabattvillkor. Priserna för kommande årstider är alltid preliminära och kan ändras.